Społeczna demokracja cz. 22

Prócz tego posiada Spencer tylko zupełnie powierzchowną znajomość współczesnej demokracji społecznej. Z drugiej strony, do jego wybitnych zasług zaliczyć można, że na organiczną jakość społeczeństwa uwagę zwrócił i uczynił ją ogniskiem etycznych obowiązków. Jego społeczno-polityczne projekty są wprawdzie zbyt krańcowe, jakkolwiek słusznie zwalcza fałszywie pojętą i szkodliwie stosowaną filantropię. Wallace tę samą kwestię traktował ostrożniej i delikatniej; a choć i on polecał dobór ludzki, nie zaprzeczał jednak praw miłości bliźniego i współczuciu.

Pocieszającym jest silne u Spencera zaznaczanie praw jednostki i rodziny przeciw wszechwładzy państwa i prawodawstwa, zapomina on jednak zbadać grunt społeczny i ekonomiczny, na którym prawa jednostki rozwijać się mogą. Myśli on wyłącznie w fizjologicznych porównaniach; punkt widzenia ekonomiczny stoi u niego zawsze na drugim planie i to nam dopiero tłumaczy jego walkę przeciw demokracji społecznej.

Inny myśliciel angielski, znakomity przyrodnik Th. H. Huxley jest również przeciwnikiem demokracji społecznej nie tyle jednak na zasadzie prawa doboru, ile z powodu przekonania, że przyroda głosi nierówność ludzi. Stało się dziś modą z wysokiego konia współczesnych badań przyrodniczych spoglądać z pogardą na teorię Rousseau o przyrodzonej równości ludzi i pierwotnym człowieku w stanie natury.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    awaryjne otwieranie samochodu jaworzno
    awaryjne otwieranie samochodu ruda śląska
    awaryjne otwieranie samochodu sosnowiec
    badania lekarskie dla kierowców
    badania lekarskie kierowców
    badania lekarskie na prawo jazdy
    biały montaż warszawa
    bigowanie
    biostymulatory
    biura na godziny poznań