Społeczna demokracja cz. 27

Ponieważ nie da się zaprzeczyć, że społeczeństwa, które osiągnęły najwyższy poziom moralności i uobyczajenia, w zasadzie to stanowisko przyjęły, wynika stąd, że gdy o nich mowa, walka o byt nie może grać roli ważnej. Innymi słowy rozwój taki, z jakim się w przyrodzie spotykamy, u nich nie może mieć zastowania.

Huxley następnie uzasadnia pogląd, że dobór bezpośredni na obraz tego, jakim się zajmuje ogrodnik- lub hodowca zwierząt nigdy w rozwoju społeczeństwa się nie dokonywał, i dokonywać się nie może. Niezależnie od innych przyczyn nie mogąc przeoczyć faktu, że tego rodzaju dobór spowodowałby wielkie rozluźnienie lub nawet zerwanie tych związków i spójni, które społeczeństwo łączą i w całości utrzymują, narzuca mu się przekonanie, że ci którzy przywykli zajmować, się pośrednio lub bezpośrednio tępieniem słabych, nieszczęśliwych i zbytecznych, a postępowanie swe usprawiedliwiają twierdzeniem, że prawo natury je uświęca, i że to jest jedyny środek zabezpieczenia poprawy gatunku, ci którzy w dalszej konsekwencji uważają medycynę za szkodliwe rzemiosło, a doktora za szkodnika, który utrzymuje przy życiu istoty bezpożyteczne, którzy przy łączeniu się w związki małżeńskie kierują się zasadami stajennymi, a przez całe swe życie ćwiczą się w szlachetnej sztuce tłumienia w sobie wrodzonych skłonności altruistycznych i współczucia – zapewne sami najmniejszy posiadać będą zasób tych cech moralnych, które by dziedzicznie przekazywać było warto.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    drewniane zabawki edukacyjne
    drewniany domek dla lalek
    drzwi drewniane podkarpackie
    drzwi wewnętrzne bielsko biała
    drzwi zewnętrzne bielsko biała
    dyplomy nietypowe
    dystrybutor bramek obrotowych
    dystrybutor produktów rolniczych
    dzienne zapotrzebowanie na żelazo
    Ekspertyza budowlana Warszawa